Page 1 of 1

Suomen go-liiton SM-systeemi 2011-

Posted: Thu Jun 30, 2011 6:02 pm
by jnikula
Suomen go-liiton SM-systeemi

Päivitetty 21.3.2011

Sisällys

Tällä systeemillä ratkaistaan gon Suomen mestari.
  1. Yhteenveto
  2. Yleisiä periaatteita
  3. Systeemi
  4. II-karsinnan paritus
Yhteenveto

1. Ensimmäinen karsinta

Ensimmäinen karsinta pelataan McMahon-turnauksena. Kaikki liiton jäsenet voivat osallistua turnaukseen.

2. Toinen karsinta

Toinen karsinta pelataan sveitsiläisellä systeemillä, mukana on 16 pelaajaa. Mukana ovat hyvin sijoittuneet pelaajat ensimmäisestä karsintaturnauksesta ja edellisen vuoden SM-turnauksessa menestyneitä pelaajia. Myös muilla kriteereillä otetaan pelaajia mukaan. Sveitsiläisessä turnauksessa pelaajien luokituksilla ei ole vaikutusta turnauksen kulkuun.

3. SM-sarja

SM-sarja on täydellinen sarja, jossa on kuusi pelaajaa. Sarjan kaksi parasta jatkavat SM-finaaliin.

Eräät tasavoitoissa olevat pelaajat voivat ratkaista finaalipaikat playoff-peleillä myöhemmin määriteltävällä tavalla.

4. SM-finaali

Kaksi SM-sarjan parasta pelaavat paras-kolmesta finaalin, ja voittaja on vuoden gon Suomen mestari.

Yleisiä periaatteita

Osallistumisrajoitukset

SM-turnaukseen on ilmoittauduttava määräaikaan mennessä. Tämä koskee myös pelaajia, joiden ei tarvitse osallistua 1. vaiheeseen. Pelaaja, jolla on paikka myöhempään SM-turnauksen osaan ei saa osallistua aikaisempaan eli SM-sarjapaikan saanut ei saa pelata I- eikä II-karsinnassa eikä II-karsintaan paikan saanut I-karsinnassa.

SM-turnauksiin osallistuvilta pelaajilta vaaditaan Suomen go-liiton jäsenyyttä.

Gon Suomen mestaruusturnauksen ensimmäiseen karsintaan voivat osallistua Suomen kansalaiset. Lisäksi osallistumisoikeus on ulkomaalaisilla, joilla on suomalainen kyu-luokitus. Ilman kansalaisuutta ei kuitenkaan voi osallistua myöhempiin Suomen mestaruusturnauksen vaiheisiin.

Sisääntulojärjestys

Myöhemmissä vaiheissa on käytössä sisääntulojärjestys, josta on omat sääntönsä joka vaiheelle. Sisääntulojärjestystä käytetään tarvittaessa tasasijan ratkaisemiseen, kun voittojen määrä on mennyt tasan.

Hallitus

Suomen go-liitto ry:n hallitus vastaa SM-turnauksen vuosittaisesta järjestämisestä. Hallitus voi harkintaa käyttäen delegoida vastuuta eteenpäin. Hallitus ja osaturnausten järjestäjät voivat yllättävissä poikkeustilanteissa poiketa systeemin määräyksistä siinä määrin kuin se on turnauksen kokonaisuuden kannalta perusteltua.

Poisjäänti

Käynnissä olevasta osaturnauksesta ei saa jäädä kesken pois. Jos pelaajalla on paikka myöhemmän vaiheen turnaukseen, hän voi luopua paikasta. Tilalle otetaan järjestyksessä seuraava pelaaja. Luopumisesta on ilmoitettava hyvissä ajoin ennen turnausta. Liitto voi määrätä poisjäännistä pelaajalle seuraamuksen, jos se on tarpeen.

Systeemi

1. vaihe

Turnauksessa pelataan viikonloppuna kahden päivän aikana viisi kierrosta.

Peliaika on 60 minuuttia + byo-yomi. Peliajan on riitettävä EGF:n A-luokkaan.

Systeemi on McMahon.

Jatkoon pääsijät valitaan seuraavien kriteerien mukaan:
  • McMahon pisteet
  • SOS
  • SOSOS
  • Keskinäinen peli, jos kaksi pelaajaa tasoissa
  • arpa
2. vaihe

Turnauksessa pelataan viikonloppuna kahden päivän aikana viisi kierrosta.

Peliaika on 75 minuuttia + byo-yomi.

SM-II-karsinnan järjestys määräytyy ensisijaisesti voittojen määrästä. Jos voitot ovat tasan, pelaaja, jonka viimeinen voitto on ensin, sijoittuu edelle. Jos tämä ei tee eroa, tarkastellaan toiseksi viimeistä voittoa ja tarvittaessa kolmanneksi ja neljänneksi viimeistä voittoa. Jos eroa ei vieläkään ole, ratkaisee sisääntulojärjestys. Neljän voiton ja nollan tappion pelaaja saa turnauksen 1. sijan.

Pelaajia on 16 ja mukaan pääsevät sisääntulojärjestyksessä:
  • Edellisen SM-turnauksen pelaajat sijoilta 4.-6.
  • Edellisen SM-II-karsinnan kolmen voiton pelaajat sijoitusjärjestyksessä
  • 4 paikkaa turnauksista: Takapotku, Kani6, Oulu, TurkuGP, erikseen sovittavassa järjestyksessä (paras, joka ei vielä ole saanut paikkaa)
  • SM I-karsinnasta turnaus täyteen
SM-sarja

Turnauksessa pelataan viikonloppuna kolmen päivän aikana viisi kierrosta.

Peliaika on 90 minuuttia. Minuutin Byoyomi, normaali on käytössä.

Pelaajia on kuusi ja turnaus pelataan täydellisenä sarjana. Sisääntulojärjestys on: edellisen vuoden SM-turnauksen kolme parasta järjestyksessä ja toisen vaiheen kolme parasta järjestyksessä.

Kolme SM-turnauksen parasta saavat perintöpaikan seuraavan vuoden SM-sarjaan. Muut pelaajat saavat perintöpaikan seuraavan vuoden toiseen karsintaan.

Finaali

SM-sarjan kaksi parasta pelaavat finaalin paras kolmesta otteluna. Kaksi peliä voittanut on Suomen mestari. Peliaika on 90-105 minuuttia. Byo-yomi on yksi minuutti.

Jos SM-sarjan toiseksi ja kolmanneksi parhalla on sama määrä voittoja, he pelaavat yhden pelin, jonka voittaja pelaa finaalissa.

Jos SM-sarjan parhalla ja neljänneksi parhaalla on sama määrä voittoja, he pelaavat yhden pelin, jonka voittaja pelaa finaalissa.

SM-finaalin voittaja on SM-turnauksen ensimmäisellä sijalla ja finaalin häviäjä toisella sijalla. SM-turnauksen sijat 3.-6. määräytyvät SM-sarjan tulosten perusteella.

II-karsinnan paritus

1. Kierros

Pelaajat järjestetään sisääntulojärjestykseen. Paritetaan 1-16, 2-15, 3-14, 4-13, 5-12, 6-11, 7-10, 8-9. Voittajat saavat pisteen mutta häviäjät eivät.

2. kierros

Voittajat ovat numeroilla 1-8 ja häviäjät numeroilla 9-16. Järjestys säilyy voittajien ja häviäjien ryhmän sisällä. Paritetaan 1-8, 2-7, 3-6, 4-5 ja 9-16, 10-15, 11-14, 12-13. Voittajat saavat pisteen lisää, mutta häviäjät eivät.

3. kierros

Kaksi peliä voittaneet ovat numeroilla 1-4. Pelin ensin voittaneet ja sitten hävinneet ovat numeroilla 5-8 ja pelin ensin hävinneet ja sitten voittaneet numeroilla 9-12 eli näiden järjestys ennen toista peliä säilyy.

Kaksi peliä hävinneet ovat numeroilla 13-16. Ylin ryhmä paritetaan 1-4, 2-3 ja alin 13-16 ja 14-15. Keskimmäisessä ryhmässä yritetään paritusta 5-12, 6-11, 7-10, 8-9. Jos tämä ei onnistu siksi, että pelaajat ovat jo pelanneet keskenään vaihdetaan 9 ja 10 keskenään tai 11 ja 12 keskenään. Voittajat saavat pisteen lisää mutta häviäjät eivät.

4. kierros

Kolme peliä voittaneet ovat numeroilla 1-2. Kaksi peliä voittaneet ovat numeroilla 3-8 ja he säilyttävät keskinäisen järjestyksensä ennen kolmatta kierrosta. Yhden pelin voittaneet ovat numeroilla 9-14 ja he säilyttävät keskinäisen järjestyksensä ennen kolmatta kierrosta. Paritetaan ylin ryhmä 1-2 ja alin 15-16. Kahden voiton ryhmässä yritetään paritusta 3-8, 4,-7, 5-6 ja kahden voiton ryhmässä 9-14, 10-13, 11-12. Jos pelaajat ovat kohdanneet aikaisemmin, yritetään vaihtoja tässä järjestyksessä: 6<->7, 7<->8, 6<->8 ja 12<->13, 13<->14, 12<->14. Jos nämäkään eivät onnistu, yritetään muita vaihtoja. Voittajat saavat pisteen lisää, mutta häviäjät eivät.

5. kierros

Neljä peliä voittanut pääsee suoraan jatkoon. Kolme peliä voittaneet ovat numeroilla 2-5 säilyttäen keskinäisen järjestyksensä ennen neljättä kierrosta. Ensisijainen paritus on 2-5, 3-4, toissijainen on 2-4, 3-5 ja kolmassijainen 2-3, 4-5. Jos kaikissa näissä esiintyy aikaisemmin pelattu peli, palataan ensisijaiseen paritukseen.

Kaksi peliä voittaneet numeroidaan 6-11 säilyttäen keskinäinen järjestys ennen neljättä kierrosta. Heidät paritetaan 6-11, 7-10, 8-9, ellei jokin peli toistu.

Yhden pelin voittaneet numeroidaan 12-15 säilyttäen keskinäinen järjestys ennen kolmatta kierrosta. Heidät paritetaan 12-15 ja 13-14, ellei jokin peli toistu. Jos tämä ei onnistu, yritetään ensin paritusta 12-14 ja 13-15 ja myös tämän epäonnistuessa paritusta 12-13 ja 14-15. Jos tämäkään paritus ei onnistu ilman pelin toistoa, palataan alkuperäiseen paritukseen 12-15 ja 13-14.

Kaikki pelinsä hävinnyt on vapaalla.

Parituksen poikkeustapaukset

Tarvittaessa turnaus täydennetään 16 pelaajan turnaukseksi kaikin mahdollisin keinoin. Turnauksen keskeyttänyttä pelaajaa ei kuitenkaan saa enää missään tapauksessa korvata toisella pelaajalla.

Järjestäjä voi ohjeistaa pelaajia ilmoittautumaan ennen turnauksen ensimmäistä kierrosta. Jos pelaaja ei ilmoittaudu järjestäjän ohjeiden mukaisesti, pelaaja voi menettää paikkansa ja järjestäjä voi korvata pelaajan varapelaajalla.

Jos turnauksen tavanomainen eteneminen ei ole mahdollista ylivoimaisen esteen tai jonkin yllättävän tilanteen johdosta, turnausta yritetään jatkaa seuraavien prioriteettien mukaan.
  1. Turnauksesta saadaan jatkoon kolme neljän voiton pelaajaa
  2. Tuomarin päätöksellä tuomittuja pelejä ja ylimääräisiä vapaakierroksia tulee mahdollisimman vähän
  3. Turnauksesta saadaan viisi kolmen voiton pelaajaa perintöpaikoille
  4. Turnauksessa noudatetaan mahdollisimman hyvin systeemin henkeä